dimarts, 25 d’abril del 2017

Conunicat sobre el Port d'Eivissa



Srs. President del Consell Insular d’Eivissa, Alcalde de Vila i Director de l’Autoritat Portuària d’Eivissa.
Davant les notícies aparegudes a la premsa sobre les obres i els usos de Es Moll de Vila, PROU! Pitiüses en acció vol manifestar:
Des de fa molts anys, Es Moll és un espai públic molt estimat per la gent de Vila i constitueix l’autèntic passeig d’estiu de les famílies. Per això, no podem acceptar la privatització d’aquest ús popular d’un espai tan significatiu de la ciutat.
Les modificacions que ha sofert Es Moll des que s’han volgut canviar els seus usos nàutics fan evident la desconsideració i indiferència de les institucions encarregades de vetllar pels interessos populars. En particular l’Autoritat Portuària que, passa a passa, ha anat remodelant tota la badia d’Eivissa i farcint-la d’instal·lacions pensades per al lucre d’empreses i particulars, desdenyant en bona part els interessos generals. 
Es Moll forma part de Vila i els ciutadans així ho senten. Mostra d’això n’és que ja en èpoques predemocràtiques hi va haver mobilitzacions en defensa de La Bomba, és a dir, de mantenir aquest espai tal com el vàrem rebre dels nostres majors.
Després des disbarat de la construcció del nou port de passatgers i mercaderies al Botafoc que ha modificat substancialment el paisatge natural, urbà i humà de la ciutat -darrerament hem sabut que amenaça l’estabilitat de les muralles-, podem entendre que es vulgui donar un ús nàutic a Es Moll, però no s’ha de prescindir de l’ús popular tradicional dels que vivim a Vila i a tota l’illa. Es per això que no podem acceptar:
1.      L’ús exclusiu per a iots de gran eslora d’aquesta part del port. Sempre ha set punt d’arribada i sortida de passatgers i, des de fa anys, amarrador de petites embarcacions particulars -llaüts, llanxes i iots de petita eslora-. No veiem la necessitat de canviar aquest ús. Si els grans barcos tenen dificultats per atracar a Es Moll, no veiem per què s’ha d’arraconar la resta de transport de passatgers -tant regular, com discrecional-.
2.      El tancament discriminat a la circulació de vehicles. Si ha de mantenir el seu caràcter de passeig popular, entenem que es limiti la circulació, permeten només l’entrada de vehicles als veïns, als taxistes i als professionals del transport -en horari limitat- per al subministrament als negocis de la zona. Mai, però, que només es permeti la circulació d’automòbils al servei dels propietaris o usuaris dels grans iots que hi puguin atracar. Molt menys que s’estableixi una mena d’encobert carril exclusiu per a ells. Volem passejar, com ho hem fet sempre, per tota l’amplada de Es Moll i, especialment, per la vora del mar.
3.      La segregació amb barreres físiques d’espais destinats a la gent dels iots i als ciutadans. Que feim pudor els eivissencs? Suposem una molèstia que s’ha d’allunyar de l’exquisidesa dels multimilionaris? Els habitants de Vila i els turistes que visitin Es Moll han de poder passejar-hi sense cap més limitació que la pròpia seguretat.

4.      La destinació a usos privatius de qualsevol classe de construcció o servei que s’estableixi a Es Moll (estam pensant en Es Martell). Tot negoci o establiment obert al port ha d’estar destinat al públic en general, llevat que siguin oficines per a la gestió administrativa o logística de les instal·lacions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada